Tere, Külaline
Kasutajanimi: Parool: Pea meeles
Minu makett

Idee ja teostus, küsimused, soovitused, kommentaarid, maketiehitaja päevik.

TEEMA:

Õnnematsi külaraudtee (HOe) 22.01.2023 18:06 #2500

  • Soobel
  • Soobel avatar
  • Pole saidil
  • Vana tegija
  • Vana tegija
  • Postitusi: 314
  • Sind on tänatud: 60
Ma kasutan superliimi üsna pidevalt. Siiski peamiselt siis, kui üks liimitavatest pindadest on tekstoliit. Aknaklaasid lähevad paberi külge samuti superliimiga. Plastmassi see suurt ei võta jah ja puidu ja paberi juures PVA-le vastast ei ole.

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Õnnematsi külaraudtee (HOe) 11.09.2023 19:40 #2560

  • admin
  • admin avatar Teema autor
  • Pole saidil
  • Administraator
  • Administraator
  • Postitusi: 623
  • Sind on tänatud: 57


Seekord oli maketi näppimise vahe eriti pikk – jaanuarist augusti keskpaigani, aga suured tööd ja muud olulised asjad said just siis ära tehtud ja hingepausid maketi seltsis olid auga välja teenitud. Nüüd võin öelda, et maketi kujundus on praktiliselt valmis – lisasin veel paari paki jagu põõsaid, üksjagu rohunutte sai ka pandud (sh ka häirivatele pruunidele kraaviäärtele). Puudervärvidega pintseldasin ka ning oma jao said ka liiga intensiivse värviga rohunutid (Wellbergi tooted), liiga musta tooniga pinnas ja ka Wellbergi tehtud põõsad, mis millegipärast oma lehtede rohelise värvi on ära kaotanud (domineeris põõsaokste pruun mass). Sel laupäeval oli Kunsti & Hobi Galeriis üle mitme aasta müügil uus partii pulbervärve ja ostsin veel ühe rohelise ja pinnasepruuni (pruun ooker) juurde, et veel pinnast ja põõsaid veidi paremaks timmida.

Järgmine päevake maketi seltsis on juba tehniliste tööde päralt – rööbaste puhastamine, riströöpa voolulülitite klemmide õlitamine voolu juhtiva õliga (hea idee kaasfoorumlastelt) ning vagunitel lahti tulnud osade tagasi liimimine. Kiirliim, mida Jiri Indra kokkupanemisel kasutas, kaua jupikesi kinni hoida ei viitsi.

Pilk kaugemale näeb silme ees tegevusi kollektsiooni täiendamise suunas (rongid ja autod). Figuuride rida vajab ka kõvasti täiendamist, sest hetkel askeldavad ainukesed figuurid pesunööride juures. Figuure toodetakse palju, aga sellele maketile sobivaid on vähe – mingeid sambatantsijaid, nahkpükstes pasunakoori või muidu Eesti külaoludesse mittesobiva välimusega figuure ma ostma küll ei hakka. Ainukesed ajatud ja kohatud figuurid, mis sobivad igale maketile, on paljad, aga … ega kogu külarahvas siis ainult sellega tegele!



Õnnematsi Külaraudtee (HOe) 10 ehitusetappi.

I etapp Juuli 2010 – juuli 2020; hea idee ja õige plaani otsimine 1)

II etapp August – september 2020; 19-nda versiooni valmimine

III etapp Oktoober 2020 – veebruar 2021; esimeste ostude tegemine ja jaamahoone kokkupanek

IV etapp Märts-aprill 2021; Raamistiku ehitus

V etapp Mai – juuni 2021; Eeltööd rööbaste paigaldamiseks 2)

VI etapp Juuli – august 2021; Rööbaste panek, elektritööd

VII etapp August – september 2021; Alusmaastiku ehitus 3)

VIII etapp Oktoober – detsember 2021; Eeltööd maastiku ja taristu paigaldamiseks 4)

IX etapp Jaanuar – august 2022; Maastiku ja taristu ehitus 5)

X etapp Alates jaanuarist 2023; Maastiku viimistlemine ja kollektsiooni täiendamine

1) Hea idee otsimise aeg kestis lausa 10 aastat, aga läks asja ette – igalt varasemalt versioonilt võib leida midagi, mis on olemas ka valminud maketil.
2) Lisaks korgist teedealusele, valmisid ja said paika sillad ning soo kaldakindlustused
3) Samaaegselt toimus ka hoonete kokkupanek ja ülevärvimine ning taeva värvimine foonile.
4) Lisaks valmisid palksaun, omatehtud lehtpuude 1 partii, kaubaplatvorm ja juurdeehitusega ümberehitatud veetorn.
5) Valmisid fooni fotomontaaž ja foonimajad, omatehtud lehtpuude 2 partii, 3 kaevu, plastijääkidest kasepalgid, lippidest piirdeaed ja puuriidad. Ka vedurikuuri kokkupanek ja värvimine jäi samasse aega.



Eskiis (ülemine) valmis lõplikult jaanuaris 2021 ja see sai just algavale maketiehitusele aluseks. Valmismaketi plaan valmis septembris 2023 ja paras koht võrrelda seda, mida lootsin näha, sellega, mis lõpuks välja tuli. Rööbaste asukohad (va tupikteede lõpud) on jäänud millimeetri pealt samaks ja samad sõnad käivad ka vedurikuuri kohta. Kõik muu on eskiisil võimaliku lahendusvariandina (näiteks teede ja hoonete asukohad). Hoonete tingmärgid on eskiisil juhuslikud (need, mis mõnelt varasemalt plaanilt olid arvutis juba olemas) ning põhimõtteliselt oli tegu vaba ruumi reserveerimisega õigete hoonete jaoks. Maketiplaani jaoks tegin tingmärgid juba maketil olevate hoonete järgi.

Enam-vähem samaks on jäänud ka soo ja sildade asukoht ning need, kes on minu varasemaid eskiise näinud, teavad, et soo ja sillad on minu jaoks lausa kinnisidee staatuses. Selliseid lemmikteemasid leiab maketiplaanilt veelgi – palgivirnaga laadimisplats, laadimisplatvormiga kaubakuur, mingid piirdeaiad ja ka veetorn, mille lõplik lahendus selgus alles ehitamise käigus.



Pildi esiplaanil on kõige uuemad põõsad, mille ma paar nädalat tagasi juurde panin ja idee panna sauna palkseinale ka natuke ronitaimi, tekkis just samal ajal. Selle jutujupi teemaks tuleb ehitamise käigus tekkinud ideed ja palksaun ongi see õige objekt, millest alustada. Kõiges on süüdi muidugi Youtube, mis näitas ühe ameeriklase O-mõõtkavas tehtud palksauna – see oli jämedatest ümarpulkadest ja robustsete (primitiivsete) nurgaseotistega. Idee meeldis, aga nurgaseotised tahtsin teha ikka selle õige välimusega ja 3mm läbimõõduga grilltikud andsidki selle soovitud tulemuse.

Nüüd nimetan ära veel mõned ehitamise käigus pähe karanud head mõtted; foonimajade praegune lahendus, 3 kaevu, 7 omatehtud puuriita lisaks vabriku komplektile ning veetorni ümberehitamine koos juurdeehituse lisamisega. Mõne hea mõtte pakkus välja oma kaubavalikuga ka Modellbahnshop-Lippe; vanade autokummide hunnik, kasvuhoone ja ministeeni „Pesukuivatus“. Lõpptulemusena osutus heaks ideeks seegi, et üks müüja saatis eksikombel vale kauba. Nüüd olen Hobimaailmale selle eest tänulik, sest peale ülevärvimist sai makett omale tõetruu välimusega külapoe.

Mõni hea idee, mis oli plaanis, jääb siiski ka teostamata. Tupikutõkiste värvimine Eestile omase musta-valge kombinatsiooniga ebaõnnestus, sest tootja (Peco) on teinud „prussidele“ tugeva pragunenud puu reljeefi ja sirgete piiride joonistamine osutus võimatuks. Ka liiprid jäävad värvimata, sest Woodland Scenicu pruun liiprivärv ei paista musta liipri pealt lihtsalt välja.



Selle lõigu teemaks on silmamoondused ehk maketi näiline suurendamine, ringi/ovaali ära petmine jt trikid. Ringi/ovaali ära petmiseks piisab, kui asetada kõrvale võimalikult pikad sirged. Minu maketil kulgeb üks selline üle silla teise äärde tupikusse ning teine grupp on ovaali sisse jäävad laadimisteed koos depooteede hargnemisega teises otsas. Nüüd ongi, et Sa tahad, või ei, aga pikad teed tõmbavad tähelepanu ringilt endale ja seda ühteviisi nii maketi, kui paberil

Fooni loomine oli üks minu kinnisideedest, sest aastate pikkused kogemused Mänguasjamuuseumis ütlesid, et fooniga makett tundub olema suurem, kui on tegelikud mõõtmed. Lisaks pilvisele taevale annab laiust juurde foonimajade kasutamine (minu maketil on need eriti „õhukesed“) ja 100% originaalne lahendus on foonipuudega (1/2 ja 1/4), mis võimaldasid väikesele pinnale luua illusiooni paksust metsast. Üks võte maketile suuruse lisamiseks on veel, seda kasutavad paljud terves maailmas ja ka minu maketil on natuke olemas – see on rongide kasvõi hetkeline ära kadumine millegi sisse, alla või taha. Laste ja muidu lühemate inimeste jaoks kaob rong korraks külapoe, veetorni ja vedurikuuri taha aga pikemad peavad leppima vaid veetorniga (asi seegi).

Kõige targema (oma silm on kuningas) ära petmise teema alla sobib ka suuruse järgi kokku mittesobivate hoonete serveerimine. Kõik hooned on muidugi HO-mõõtkavas, aga varieerimise võimalusi on mitu ja nii ka sellel maketi keskosas koos võimalikult väikeste mõõtudega maamajad, keskmise suurusega (ilmselt veidi vähendatud) jaamahoone ja suur, mõõtkavapõhine külapood. Esimesel situatsiooni läbimängimisel olid katmata vineeri peal vaid nimetatud hooned ja konflikt suuruste vahel oli tõsiselt häiriv. Puude ja põõsaste asetamine nende vahele lõhkus vaatepildi st ei andnud võimalust suurusi ühe pilguga hinnata ja väljanägemine maketil on nüüd suurepärane.



Kaks väga sarnast pilti on siiski oluliselt erinevad. Vasakpoolne on tehtud pealtvaates (nii nagu peaks külapood ja tee asuma ka joonistatud maketiplaanil) – tuleb välja, et tee kitseneb. Ehitamise käigus ma seda tähele panna ei osanud, sest siis ma nägin situatsiooni nii, nagu on näha parempoolsel pildil. Et pilt on tehtud nurga all, nagu näeb ka silm, siis mingit tee kitsenemist me ei märka. Tuleb välja, et osa teest kulgeb äärtpidi maja räästa all (midagi peab natuke viltu ka minema, muidu pole ju asi õige)! Maketiplaanile panin tee ikka täislaiuses (mururiba arvelt oli ruumi lisa võtmiseks küllaga).

Samasugune matemaatilise täpsuse mittesobimine tuli ette siis, kui hakkasin lehtpuude tingmärke plaanile panema. Täpsete mõõtudega ringid tundusid ebaloomulikd, aga väikese vähenduse järel nägin paberil sama, mida maketil. Asi selge, ka puude puhul näeme me maketi ees seistes osaliselt puude alla (sh ka tüve) ning tajume seetõttu puuvõrade tegelikku suurust valesti.



Seekord olen kasutanud 2-sorti pilte; ühed on klassikalised st makett on mänguasendis (jalgadel) ja teised on pealtvaates (makett seisis otsa peal püsti, ainult akendega kate oli maha võetud). Nende pealtvaate piltide abil oli maketi kujundese joonistamine plaanile oluliselt lihtsam. Kõige keerulisem oligi soo (külgede ülemine ja alumine äär + veesilmad) joonistamine ning soost tegin oma 10 pilti ära küll. See pilt siin oli ainuke, mida kasutada ei saanud, sest „veepinna“ läige (makett asus akna kõrval) tegi piirjoonte äratundmise väga raskeks, samas on see ka ainuke, mis on vaatamise ja näitamise jaoks huvitav.

Suurele maketiehitusele on nüüd siis punkt ära pandud ja väike analüüsidega tagasivaade omal kohal. Minu arusaamist mööda on maketiehitaja nagu individuaalsportlane, kes võistleb iseendaga aga erinevalt sportlasest ei liigu eesmärgi poole hambad ristis ja kitsas eesmärk silme ees. Vastupidi – meeled on avatud, hetkega pähe karanud ideed puhas kuld ja enda või teiste eksitused on vahel ka tõelised pärlid!
Minu kogemus - HO, TT - DC analoog - makett - BTTB rööpad, Fleischmann-Profi rööpad - arvutiprogramm Anyrail (teedeplaani ja skeemide joonistamiseks).
Lisatud failid:
Järgnev(ad) kasutaja(d) tänas(id) sind: Traatsaba

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Õnnematsi külaraudtee (HOe) 17.09.2023 04:35 #2561

  • Soobel
  • Soobel avatar
  • Pole saidil
  • Vana tegija
  • Vana tegija
  • Postitusi: 314
  • Sind on tänatud: 60
Kas rööpad jäävad kuldseks?

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Õnnematsi külaraudtee (HOe) 23.09.2023 15:58 #2562

  • admin
  • admin avatar Teema autor
  • Pole saidil
  • Administraator
  • Administraator
  • Postitusi: 623
  • Sind on tänatud: 57
Kuld rööbastel on küll LED-lambi ja pildimasina kokkusobimise küsimus, aga värvimise kohta pole ma otsust veel vastu võtnud. Rööpa värvimise vildikas (Woodland Scenics) on igatahes olemas.

Rongimees Einar
Minu kogemus - HO, TT - DC analoog - makett - BTTB rööpad, Fleischmann-Profi rööpad - arvutiprogramm Anyrail (teedeplaani ja skeemide joonistamiseks).

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Õnnematsi külaraudtee (HOe) 09.02.2024 21:29 #2594

  • admin
  • admin avatar Teema autor
  • Pole saidil
  • Administraator
  • Administraator
  • Postitusi: 623
  • Sind on tänatud: 57


Puntratants automaatikaga - lõpuks õnnestus – tuled põlevad siis, kui vaja ja nii, kui vaja! Töötavate ülesõidutulede soov oli mul algusest peale olemas aga väljasõidufooride idee tekkis käigupealt ja päris ootamatult. Sügisel leidsin Miniaturmodellest pooljärelhaagisega palgiveoki mudeli, mida olin ammu otsinud. Paar head autot ja sobiv linttraktor olid veel ka ja ostsin need kõik siis ära. Lisaks oli seal listis ka Svetofori toodetud ülesõidutuled ja foorid (kõik sellised, nagu meie Eesti raudteedel näha võib) – panin ka need ostukorvi. Nüüd läks poekese server veidi lolliks ja paari nädala jooksul selgus, et sõja tõttu neid Svetofori tooteid Venemaalt ei tule ja pean ostukorvist need maha tõmbama (poekese viga oli, et vene tooted ikka veel aktiivselt üleval olid). Masinad on ammu käes aga ülesõidutulede ja fooride teema ei andnud enam hingele rahu. Oktoobris läks jupikeste ostmine lahti ja viimased käigud, nüüd juba Oomipoodi, tegin veebruaris.



Busch´i IR-lülititega aegrelee on töötatud välja eeskätt ülesõiduautomaatika (tuled ja tõkkepuud) töö juhtimiseks. Aegreleele saab lisada 2 paari lüliteid ja üks paaridest (andur ja vastuvõtja) on ka pildil. Vasakpoolsed 2 kontakti on releest väljuva lülitusvoolu jaoks ja selle lülitusvoolu nõrgad parameetrid (14V-, max 150mA) osutusid parajaks probleemide allikaks. Aegreleest vasakul on üks väike trükiplaadile pandud Omroni relee, mis aegrelee väljundvooluga rakendub, et siis juhtida juba 16V- töövool vajalike objektideni.

Aegrelee seadistamiseks on 2 regulaatorit; ühega saab seada aega vahemikus 2 kuni 24 sekundit ja teisega saab timmida IR-lüliti vastuvõtja tundlikkust ( et mingi muu valgusallikas ei hakkaks iseseisvalt lülitusi korraldama).

IR-lülititega aegreleesid on maketil 2 – kummagi väljasõidufoori jaoks eraldi (pildil on hetkel siis pool automaatikast). Kahe süsteemi ainuke erinevus puudutab ülesõidu tulesid – need on seotud vaid sillapoolse väljasõidufoori lülitusahelatega.



Viesmann #5552 on kaksikrelee, st ühes kestas on 2 2Ü releed ja üks kaksikrelee foori kohta ongi just see, mida vaja. Rel1 üks kontaktipaar on fooritulede (roheline-punane) jaoks ning teine dubleerib fooritulede seisu (vajalik automaatika režiimi sisse lülitamisel). Rel 2 on režiimi relee (automaatika või käsitsi), mille kontaktide kaudu juhitakse vool edasi järgmiste releede juurde vajalike lülituste tegemiseks. Käsitsi juhtimisel tuleb roheline alati ise nupust sisse lülitada (ümberlülitus punaseks toimub automaatselt) aga automaatika režiimis toimub ka ümberlülitus roheliseks automaatselt. Seletan sillapoolse väljasõidufoori automaatikat. Peale silda on IR-lülitid, foorituli lülitub ümber punaseks ja ülesõidu tuled hakkavad vilkuma. Kui vilkumine lõppeb (15-20 sekundi pärast), lülitub ümber ka foorituli (seekord siis punasest roheliseks). Sellele väikesele maketile piisab sellisest lahendusest täiest, seda enam, et herkoneid (reed-kontakt) käivitavaid magneteid HOe vedurite alla ära ei mahutagi.



Hakkame vasakult pihta ja siin on siis Hiina kaup; relee pesa PYF08A, HH52P tüüpi relee (MY2NJ) ning tagapool need kaks ka kokkupanduna. Odav värk (kumbagi 10 tk karbis) ja ainuke parameeter, mis tooteinfos välja toodi, oli voolupinge 12V. Takistuse 45 Ω mõõtsin ise ja arvutused andsid voolutugevuseks 0,27A. Kuna aegrelee väljundvoolu max oli 150mA, siis loomulikult need releed ilma täiendava vahereleeta, ei sobinud. Hiljem selgus, et Hiina releed ei sobinud ka vahereleede taha, sest lülitusmomendi rakendusvool, mille kohta igasugused andmed puuduvad, osutus eriti suureks ja kõrvetas vaherelee kontaktipaari hetkega läbi. Need releed ja pesad on siis väljapakkumisel, sest mina ei mõista nendega enam midagi teha.

Järgmised releed on pildil juba koos trükiplaadi ja juhtmetega. Kõigepealt ostsin Oomipoest 2 eurost releed (parempoolsed) ja kuigi andmed olid lootust andvad (12V, 30mA, 411 Ω), aegrelee väljundvool seda käivitada ei suutnud (järelikult jälle rakendusvoolu küsimus). Hiljem ostsin ikkagi 2 tükki juurde ja see juhtus siis, kui selgus, et Hiina releesid kasutada pole võimalik, aga need teevad just selle töö hästi ära.

Paremalt teine on Omikroni relee ja selle eest küsiti Oomipoes pea 5 eurot, aga hea asja eest võib ju anda küll. Need releed rakendusid aegrelee ahelasse ideaalselt, kuigi lähteandmed olid kehvemad, kui eelnevalt kirjeldatud releel (12V, 44mA, 274 Ω).



Seekord üks pilditäis väärt Hiina kaupa. Tänu Eesti maaletoojate iseteadlikkusele, on tekkinud olukord, kus mudelraudteele sobivas mõõdus juhtmeid (0,20 mm2 – 0,35mm2 – 0,5mm2) pole osta võimalik, sest poeriiulil neid pole ja e-poest tellimisel peab miinimum summa olema 8€ (meetri hind on Hiina omaga võrreldes niigi 3-kordne)! Üks pildil nähtav karbitäis maksab umbes 14 eurot ja selle eest saab 5 x 10m 0,35mm2 juhet või 5 x 20m 0,20mm2 juhet.

Ka kiirklemmid on hoopis midagi muud, kui meil saadavad, sest väikseim juhtme mõõt, mis neile sobib, on 0,20mm2 (erandiks on parempoolsed 3/3 ühendused oma 0,5mm2 miinimummõõduga.



Maailm on kõikvõimalikke erinevaid ülesõidutulesid täis ja Euroopa omad Eesti olustikku lihtsalt ei sobi. Küll on äratuntavaid sarnasusi Busch´i toodetud Ameerika ülesõidu tuledel ja nagu pildilt näha (parempoolne post) saab üht-teist ka ise ära kohendada (hetkel on Eesti liiklusmärk lahtiselt Ameerika oma peale asetatud). Väike probleem on selles, et Ameerikas asuvad tuled nö 2-e klaasi vahel st et vilkuvad tuled on näha nii ette- kui tahapoole. Meie omadel on tagumine külg kaetud ja mingid ideehakatised on mul ka selle muudatuse tegemiseks olemas.



Automaatika puldike näeb siis välja selline. Pilt on tehtud siis, kui LED-id on veel lisamata (äärmised mustad augud) ja juhtmed ühendamata. Nooled viitavad sõidusuunale ja sellega seotud väljasõidufoorile. Roheline ongi loomulikult nupp rohelise tule sisse lülitamiseks ja nupule vajutamise ajal põleb ka kõrval asuv LED. Kollane nupp on automaatika sisse lülitamiseks ja ühest nupust piisab täiesti, sest sisse lülitub ainult see suund, mille jaoks põleb fooris parajasti roheline. Punane lülitab vaikeseadesse kõik, mida lülitada annab (foorituled punaseks ja automaatika ümber käsitsi režiimile). Punase tule ahelas leiavad koha ka 4 dioodi, mis teevad mittesoovitvate lülituste tekkimise võimatuks.

Takisteid on skeemis kasutusel üksjagu ja erinevaid – kõigepealt voolu sobitamiseks 12V releede tarvis (toitevoolud 14V ja 16V) ning siis ka kõikvõimalike LED-ide eeltakistitena. Fooritulede arvutuslik takisti väärtus oli 680 Ω, panin igaks juhuks rohkem (820 Ω), aga ikka põlesid liiga heledalt. Nüüd panin juba suuremaid (1,2k) ja parem hakkas.



Enam-vähem sobiva välimusega foorid ostsin Hiinast ja tüki eest maksin pea 2 eurot. Kui foori pea suurus on enam-vähem õige, siis masti kõrgust on tublisti paljuvõitu (alumise tule kõrgus rööpapeast on pärisraudteele ümberarvutatuna oma 1,5-2 meetrit kõrgemal). Nüüd, paar päeva tagasi, nägin mingis Google pildivalikus samu foore ja juuresolev tekst väitis, et tegu on OO-mõõtkava (1:76) fooridega (see võib isegi tõsi olla). Arvan, et need mõned iluvead parandan näppude vahel ise ära. Alustuseks võtsin ette olematud sirmid (vasakpoolne foor) ja tegin mõõtudepõhised katsetükid (parempoolne foor). Effekt on ilmne ja nüüd töötan juba parema materjali kallal, mis nakkub liimiga, on musta värvi ja ei lase valgust läbi. Kuidas vähendada kõrgust, selle jaoks on mul ka ideed olemas ja üle värvimine hõbehalliks on juba korduv tegevus (sama tegin ka depoos asuva veevõtu kraaniga).
Minu kogemus - HO, TT - DC analoog - makett - BTTB rööpad, Fleischmann-Profi rööpad - arvutiprogramm Anyrail (teedeplaani ja skeemide joonistamiseks).
Lisatud failid:

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Õnnematsi külaraudtee (HOe) 14.02.2024 17:37 #2596

  • Vilom
  • Vilom avatar
  • Pole saidil
  • Kogemustega foorumlane
  • Kogemustega foorumlane
  • Postitusi: 60
  • Sind on tänatud: 12
Tere Einar
Need Busch´i IR andurid mis sul tõkkepuud juhivad peaksid küll välja vahetama need on
koledad ja rikuvad su väga ilusa maketi ära. Ma ei kujuta ette kas sul õnnestub need kuhugile põõsa sisse panna.
N DC analoog

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Õnnematsi külaraudtee (HOe) 14.02.2024 21:09 #2597

  • admin
  • admin avatar Teema autor
  • Pole saidil
  • Administraator
  • Administraator
  • Postitusi: 623
  • Sind on tänatud: 57
Nende IR-andurite ärapeitmine on ise-enesestki mõista tegevus. Põõsaste sisse või taha peitmine jt võimalusi varjamiseks on ju külluses, tuleb ainult õigel hetkel head ideed õhust kinni püüda.

Rongimees Einar.
Minu kogemus - HO, TT - DC analoog - makett - BTTB rööpad, Fleischmann-Profi rööpad - arvutiprogramm Anyrail (teedeplaani ja skeemide joonistamiseks).

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Viimane muutmine: lisas admin. Põhjus: vigade parandus

Õnnematsi külaraudtee (HOe) 17.02.2024 21:47 #2602

  • admin
  • admin avatar Teema autor
  • Pole saidil
  • Administraator
  • Administraator
  • Postitusi: 623
  • Sind on tänatud: 57


Siin siis need Hiina foorid ongi – vasakpoolne on tootja versioon ja parempoolne minu tehtud tootearendus, ning õige võrdlusmomendi tekitamiseks asetasin pildile ka HOe mõõtkavas veduri (rööpapea kõrgus on enam-vähem sama, mis maketil). Oma mõtte ja näpud panin liikuma seepärast, et 3 detaili vabrikutoote juures olid silmapaistvalt häirivad (masti kõrgus ja värv ning imelühikesed sirmid tulede kohal).

Foori masti kõrgust vähendasin 12mm võrra ja kui tootja fooril oli alumise fooritule keskkoha kõrgus rööpapeast umbes 10mm normist kõrgemal (originaalis 5000mm), siis praegusel juhul on tuli umbes 2mm madalamal, mis omakorda on väiksemate gabariitidega kitsarööpmelise jaoks igati sobilik.

Taustapilt kuulub ka minu heade mõtete hulka, jääb ainult kahetseda, et ma varem selle peale ei tulnud (neid A3-formaadis mudelraudtee seinakalendreid on aastate jooksul kogunenud mitu).



Vaade selle nurga all kinnitab veelkord, et foorimasti lühemaks tegemine mõjub üldmuljele hästi.



See masti lühendamise võimaluste otsimine oli paras peavalu mitmeks ajaks, aga nagu elus ikka, tulevad lahendused tihtipeale juhuslikult ja ootamatult. Et ühel Hiina fooril oli pea natuke palju viltu, otsustasin seda toru kerge väänamisega korrigeerida. See asi õnnestus, aga samal, väänamise ajal, pudises sõrmede all posti küljest lahti foori alusplaadike. Nüüd, kus lahti võtmine osutus lihtsaks, tuli vaid välja mõelda uus kinnituse viis (1,6mm läbimõõduga toru sees on 4 isolatsiooniga juhet, mistõttu mina jootekolviga mastile ligi minna ei julge).

Lahendust näete siin pildil – tavalise väiksemat sorti klemmliistu sisu ebavõrdne poolitamine (5mm + 3,5mm + saetera jagu = klemmi pikkus). Selle pikema (5mm) jootsin aluse külge ja foorimasti fikseerisin siis juba kruvi abil. Lühema asetasin vastu kinnituseks plaadi alla. Puurisin alusele pealt kinnitamise jaoks ka ühe augu juurde, aga et minu makett on rohkem otsa peal püsti, kui mänguasendis, siis ei ole täiendav kinnitus sugugi liigne.

Redel, mille mõte on tegelikult 1,6mm postile täiendava tugevuse andmine, vajas samuti ümber tegemist. Kõigepealt lõikasin ära aluse juurest 2 astme jagu redelit, siis eemaldasin mehhaaniliselt aluse küljes olevad jupid, puurisin näpupuuriga (0,8mm) üle redeli kinnitusaugud, lõikasin keskelt läbi uue pikkusega redeli kõige alumise pulga ja jootsin aluse külge kinni.



Jällegi on 2 foori koos pildi peale jäänud, aga seekord tähelepanu siiski hoopis uuendatud foori pealt ja alt kinnitustel. Järgmised uuendatud foorid (kui tekib vajadus) alt kinnitamist enam ei vaja. See Hiina plekk, millest on alus tehtud, võtab tina omaks väga pikkade hammastega (kohati ei jää midagi külge). Niisiis on õigem teha hoopis trükiplaadist uued alused ja lisada alusele ka kahe kinnitusaugu jagu pikkust juurde.

Kui head need klemmliistu jupid ja tina ka maketil välja nägema hakkavad? Üldse ei näe (keegi ei näe) sest silma jaoks on kõik nagu päris – post ja redel toetuvad „betoonist“ alusele. Materjal, mida kasutada kavatsen, on plastiline aga ei mäkerda ära juba olemasolevat, seda saab lihvida ja värvida ning see muutub õhu käes ka tahkeks ning kui tekib vajadus, on selle ära võtmine lihtsa kõks-kõks-tehnika küsimus. Niisiis käib jutt voolimissavist.



Selliseid musta värvi, aga absoluutselt puhtaid (pole kunagi toiduga kokku puutunud) karpe kogunes aastate eest terve virn. Oskar tõi turule uued lihatooted, mis olid koos vaakumiga keevitatud kilesse ja siis pandud omakorda just nendesse karpidesse. Väga head ja praktilised karbid – hää töö aeg erinevaid väikseid vidinaid koos hoida või ka muru ja puruga täita, kui vaja (nüüd lisandus siis veel üks võimalus). Nagu näete, olen ühel karbil põhja alt ära lõiganud (ühte moodi hästi sobivad lõikamiseks nii maniküüri käärid kui vaibanuga) ja seda põhja edasi tükeldanud. Põhja sisse on pressitud ristuvad sooned. Piki suunduvad on madalamad ja kitsamad ning laiuti kulgevad on sügavamad ja laiemad. Juhuse tahtel on viimaste sisemine raadius enam-vähem sama, mis Hiina fooride väikeste sirmikeste välimine raadius (r=2,7mm) ja sellist kokkulangevust ei saanud ju kasutamata jätta! Liimimiseks kasutasin Uhu-Alleskleberit, sest see nakkus materjalidega kõige paremini ja lisaks muutub peale kuivamist ka läbipaistvaks.



Tootja versioonis on sirmikese pikkus 2,4mm, mistõttu ulatud LED-1 ots sirmi alt kaugele ette. Minu lisatud sirmide pikkus on 7,5mm ja LED ulatub maksimaalselt poole pikkuseni. Hiinlaste kiituseks pean ütlema, et kui neid väikeseid sirmikesi poleks, ei oleks ka mul kuhugile oma täiendusi külge kleepida.
Minu kogemus - HO, TT - DC analoog - makett - BTTB rööpad, Fleischmann-Profi rööpad - arvutiprogramm Anyrail (teedeplaani ja skeemide joonistamiseks).
Lisatud failid:

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Õnnematsi külaraudtee (HOe) 18.02.2024 10:20 #2603

  • Soobel
  • Soobel avatar
  • Pole saidil
  • Vana tegija
  • Vana tegija
  • Postitusi: 314
  • Sind on tänatud: 60
Kui see kruvi "betoonjalandi" küljes häirima jääb, kas seda jalandit ehk poolikut klemmlati juppi mingi EPO-ga ei saa foori varre külge? Ma tegin niimoodi mõned tänavalaternad, mastiks 2,5mm toru. Maketi poolel plastist treitud "jaland," mille auk torust veidi peenem nii et toru ümber tihkelt istuks, alt on see samamoodi kinnitatud klemmlati elemendiga. Mis on ühtlasi ka massijuhtme kinnituseks.
Mulle tundub, et alumise tule sirm on lühem?
Tegelikkuses on need fooripead päris hullud lahmakad ja sirmid on kõik ühepikkused 750mm :D ja kitsarööpmelisele eraldi väiksemaid minu teada ei tehtud.
Lisatud failid:

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Õnnematsi külaraudtee (HOe) 19.02.2024 20:38 #2604

  • admin
  • admin avatar Teema autor
  • Pole saidil
  • Administraator
  • Administraator
  • Postitusi: 623
  • Sind on tänatud: 57
Ega need vabriku minisirmid ka just eriti täpsed ei ole ja pildistamise nurk muudab ka natuke. Täpse kujuga sirm tuleks teha hoopis õhukesest messingulehest või üritada 3D-printer kampa saada (see minu variant on hetkel kõige kiirem ja lihtsam lahendus). Aluse kinnitamine mingi Epo-massiga on ka võimalus, aga kardan, et see sile Hiina plekk ei nakku hästi ka sellega. Mingid foori joonised on mul olemas
ühes vene keelses mudelraudtee ehitaja raamatus, aga mõned olulised numbrid olid sealt puudu, Sinu lisatus joonis parandas selle tühja koha. Aitäh!

Rongimees Einar
Minu kogemus - HO, TT - DC analoog - makett - BTTB rööpad, Fleischmann-Profi rööpad - arvutiprogramm Anyrail (teedeplaani ja skeemide joonistamiseks).

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Õnnematsi külaraudtee (HOe) 27.02.2024 22:18 #2609

  • admin
  • admin avatar Teema autor
  • Pole saidil
  • Administraator
  • Administraator
  • Postitusi: 623
  • Sind on tänatud: 57


Ameerika ülesõidu ohutuled on siis ümber tehtud. Vahetasin ära liiklusmärgi ning tegin ohutuled tagant kinniseks (Ameerikas on ümmargune taust ja punased läätsed mõlemal pool tuld). Värvide tasakaal oli selle pildi tegemise hetkeks veel vale, liiga palju musta, aga praeguseks on ka see viga parandatud (pilt järgneb allpool).



Liiklusmärkide vahetamine käis lihtsalt – esimesel lõikasin tapi läbi, sest märgi tapp oli posti sisse pandud liimiga. Teisel jäi läbilõikamine vahele, aga seevastu oli pandud liimi posti keskel asuvale jätkukohale, mis oli ka õige koht (esimesel oli jälle just sealt liimitilk puudu ning post pudenes näppude vahel jätkukohalt pooleks).



LED-tuled on omapärase ehitusega – väljaviigud juhtmete jaoks asuvad kahel pool Led-i pead ( üks otsik on näha ka pildil). Juhtmed tulevad läbi posti alumise osa ja väljuvad tulede juurde keskel asuva jätkukoha juurest (postis on sälk juhtmete jaoks). LED-id on fikseeritud asukohale kahe plastist nagaga, milledest üks on üleval ja teine taga. Kõigepealt lõikasin ära tahapoole suunatud läätsedega harud. Seejärel tegin juba fooride juures tutvustatud küpsetuskarbi materjalist 5mm pikkused U-kujuliseks painutatud katted (1,5 x 2,8 x 1,5) ja lükkasin ühe sellise iga LED-i ja fikseerivate nagade vahele - sellega oli valguse pääs üles, alla ja taha kindlalt kinni. Otsadele seal asuvate väljaviikude ja väikeste mõõtude tõttu mingit tükki teha ei saa ja seepärast oli vaja midagi plastilist, mida saaks hambatiku otsaga paigaldada. Segu, mida kasutasin, koosnes valgest liimist (PVA) ja mustast värvipigmendist. Just see, mis vaja!



Igat musta täpikest hõbehalliks värvida ei õnnestunud, aga see polegi oluline, sest üldmulje on õige.



Wismari rööbasbuss (Bemo #1009 935)
Mudeli disain vastab III ajastule, pikkus on 119,5mm, müügile tuleku aeg 2023 aasta IV kvartal (ilmselgelt on tegu populaarse mudeli uue partiiga).

Konkreetse mudeli prototüüp, seeriatähisega T2, vabrikunumbriga 21145, valmis Wikipedia andmeil 1939 aastal ja tootja andmeil 1940 aastal ning valmistati algselt 900mm rööpalaiuse jaoks (sõidukohaks Borkumer Kleinbahn). 1986 aastal kohandati rööbasbuss ümber 750mm laiusele ja suunati sõitma Ochsenhausen´i Muuseum-raudteele.

Prototüübi pikkus on 10 100mm, laius 2 300mm, kõrgus 2 850mm, baas 3 500mm, kiirus 30km/h, istekohti on 32 ja seisukohti 13.

Neid kohalikele raudteeliinidele sobivaid rööbasbusse toodeti Wismari vagunivabrikus aastatel 1932 – 1941 ja kokku valmistati erinevate rööpalaiuste jaoks 57tk, millest 25 saadeti aastatel 1933 – 1937, koos juurde ehitatud haakevagunitega, Hispaaniasse. Mehhaanilise ülekandega rööbasbussi rataste valem on A1 ja auto mootoreid on 2 (algselt Ford AA, hiljem Ford BB). Rööbasbusse oli 5-tüüpi (erinevused pikkuses, rööpalaiuses, istekohtade arvus jne…). A-, B- ja C-tüüpi olid rööpalaiusele 1435mm ning D- ja E-tüüpi olid kitsarööpmelistele (900mm ja 1000mm). 750mm laiuse jaoks ehitati vagunid ümber juba hiljem ja mujal (selle mudeli prototüüp polnud siis ainus).

Miks ma just sellise rööbasbussi valisin? Kõik teised, mis hetkel saadaval, on mõnda teise kultuuriruumi sobiva välimusega. Määravaks sai siis ikkagi „nina“. Neid ühe ninaga M1-seeria automotrisse (GAZ 51) on Eestis aegade jooksul üksjagu palju sõitnud, seega ei tundu ka kahe ninaga masin võõras.



Wismar-bussi üheks omapäraks on ka pakiraamide rohkus, üks uur asub katusel ja lisaks on kokku 4 väiksemat kahel pool mootoreid. Tõsi, Youtube videotel on näha, et paljud on mootorite kõrval asuvad pakiraamid jätnud külge liimimata. Ütlen ausalt, ei saanud selle põhjustest aru. Nüüd on teine asi, sest olen oma käega pakendis kaasasolnud jupid (mitte kõik) külge liiminud ja asi selge. Eestvaate pilt pole siin juhuslikult – pöörake oma tähelepanu kahele augule, mis asuvad kaskkoha mõttelisel telgjoonel. Mõlemad on mõeldud kettsiduri (butafooria) kinnitamiseks! Joonis pakub välja asukohaks selle ülemise asetuse, mis on iseenesest kentsakas (sidur kõrgel õhus, mootori ees). Lisaks on see ülemine auk 0,2mm väiksema läbimõõduga, kui on siduri kinnitustapp. Alumise augu asukoht ja läbimõõt on õiged, aga sidurit sinna panna ei saa, sest pakiraamistik on ees ja tapp lihtsalt ei ulatu auguni. Seega tuleb teha valik – kas pakiraamid või sidur. Minu eelistus langes pakiraamidele.



Kogu see praegune ülesõidutulede ja fooride lisamise töö sai alguse külaskäigult Miniaturmodelle kodulehele. Seda, mis mulle sobib, oli seal palju ja siin ongi need masinad kõik näha. Palgiauto koormaks olid tootja poolt pandud heledad kooritud palgid, aga ma värvisin ikka „koore“ peale – siis sünnib puidu laadimisplatsile tõstukit ootama panna. Natuke värvi tahab saada ka liiga kollane kastiauto ja kütusetsistern võiks ka veidi määrdunud olla. Linttraktor on teistest heledam, aga pildimasin seda millegipärast nii ei näita.



Liiklusmärgid tegin ise – vähenduse originaalidest + copy-paste tegin arvutis, liimisin tulemused 0,5mm PVC lehekese peale ja lõikasin vaibanoaga välja. Postideks kasutasin seekord valguskaablites kasutatavat tugevdus niiti (1,0mm läbimõõduga parajalt jäik ja parajalt painduv plastkiud). Milline materjal! Akrüülvärvi võtab hetkega omaks, universaalliimiga klapib hästi ja täieliku üllatusena on ka PVA kõva tegija. Kõige äärmine, liiklusmärgita postike ongi igaks-juhuks tehtud katsetus selle plastkiu, PVA ja vahtplastiga. Parem ei saagi olla!

Busch´i telegraafipostid on ehtsast puust aga isolaatorid, mis tuleb ühe-kaupa külge liimida ja isolaatorite latt ise, on plastist.

Taarakastid (Faller) on tore leid aga see imelik, päikesekuivatatud-rosolje-toon, mille tootja on heaks arvanud (vaata pressijääki kastide kõrval), mulle ei meeldinud. Seega alustasin tööd värvimisest. Kaste on 12 ja 10 jaoks oli sisse liimimiseks olemas ka 3x4 pudelit ühtse pakina, aga kahe kasti jaoks tuli pudelid ühe-kaupa välja lõigata ja kohale liimida.

16 Artitec´i toodetud vaati on ka vidinad, mille jaoks sellel maketil kohti jagub. Leidsin ainult ühe vea – need Eestis kõige enim levinud, roostevärvi vaadid, olid puudu.

Kõike piltidele seekord ei pannud ja neid saab näha peale paigaldamist juba maketi piltidelt (mõned figuurid ja Hiinast ostetud LED-idega laternapostid .
Minu kogemus - HO, TT - DC analoog - makett - BTTB rööpad, Fleischmann-Profi rööpad - arvutiprogramm Anyrail (teedeplaani ja skeemide joonistamiseks).
Lisatud failid:

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Õnnematsi külaraudtee (HOe) 03.03.2024 20:47 #2610

  • admin
  • admin avatar Teema autor
  • Pole saidil
  • Administraator
  • Administraator
  • Postitusi: 623
  • Sind on tänatud: 57


IR-Lüliteid, mis koosnevad andurite paarist (saatja + vastuvõtja), on maketil kokku 3, milledest esimene (L1) asub vasakul (kohe silla taga), teine (L2) ovaali tagumisel rajal kaubakuuri taga ja kolmas (L3) paremal, väljasõidufoori taga. LI ja L2 teevad lülitusi läbi esimese aegrelee (AR1), mis juhib vasakpoolse väljasõidufoori (VA) ja ülesõidu tulede tööd ning L3 lülitab sisse teise aegrelee (AR2), mis juhib ainult parempoolse väljasõidufoori (VB) lülitusi. Minu õnneks asuvad kõik andurite paarid kohtades, kus raudtee kulgeb süvendis, mistõttu on täiendava maskeeringu lisamine (taristu jaoks ebaloomuliku kuju varjamiseks) minimaalne. Pildil on süvendid L1 andurite paigaldamiseks.



Pildil on L2 andurite asukoha täpne seadistamine. Selle tarvis tegin kahest 2mm paksusest kokku liimitud PVC lehest abivahendi, mille abil saab andureid täpselt vastakuti asetada. Andurid on 3-osalised; 2-auguga alus (augud vastavalt juhtmetele ja aluse kinnitamiseks plaadile), 10mm kõrgune vahetükk (kui peaks tekkima vajadus andurite „silmade“ tõstmiseks kõrgemale) ning sirmi ja elektroonikaga andur. Sisselõigetesse paigaldatavate andurite seadmiseks minu abivahend ei sobi, seepärast kasutasin aluste asendi täpsustamisel kahte pealekuti pandud vahetükki. Minu tehtud abivahend võimaldas andureid paigaldada kaugustele 50mm, 71mm ja 92mm (sirmi otsast sirmi otsani). Mitu võimalust tegin nö igaks juhuks, lõpuks jäi kõigi andurite tegelikuks vahekauguseks ainult 50mm.



Pildil on L2 andurid juba kohale asetatud, kuid jäigalt olen kinnitanud esialgu vaid aluse. Andurite aluse külge liimimisega ootasin veidi kuni katsesõitude tegemiseni - tahtsin veenduda, et IR-kiire kõrgus rööpaniidi kohal on piisavalt hea ja lülitid rakenduva iga möödasõitva veduri peale. Täna (3-ndal märtsil) oli siis tõetunni päev - kõrgendusi pole vahele vaja ja automaatika tiksub, kui kellavärk.



Jaama vasakpoolne väljasõidufoor (VA) on paigas ja nagu pildilt näha, sarnaneb fooride lisamine IR-lülitite lisamisele – ka nende jaoks tuli teha maastikukattesse sisselõiked.



Ka parempoolne väljasõidufoor (VB) on paigas. Redeli on hiinlased pannud küll teistmoodi, kui meil tavaks, aga kõik muu on Eesti olustikule piisavalt sarnane.



Ülesõidukoha ohutuled said paika teisel katsel. Esimesel panekul olid tuled sõidutee suhtes natuke madalal ja raudteest ka liiga kaugel. Tõstsin tulesid 2mm võrra ja nihutasin rööbastele lähemale 8mm võrra – hoopis teine asi. Pildile on jäänud ka üks 8-st telegraafipostist, aga see on juba järgmise pildi ja jutujupi teema.



Telegraafipostid on efektsed vaataja jaoks siis, kui neid saab näha reana (nagu pildil) või poolviltu, aga külgvaates ei pane neid õieti tähelegi. Postide asukoha leidmine oli paras peamurdmine, sest esialgne plaan panna need kõik raudtee ja fooni vahele, ei õnnestunud (metsatukk jäi ette). Leidsin uue lahenduse – 3 posti, mis on ka pildil, asuvad kahe rööpapaari vahel ja alles sealt edasi jätkub telegraafiliin raudtee ja maketi ääre vahel. Postide vaheks panin 250-300mm (pole liiga pika ega ka ebaloomulikult tiheda asetusega).



Ülesõidu tuled asuvad maketi teises otsas ja seepärast grupipildile ei mahtunud, aga kõik muu on olemas - väljasõidufoor, IR-lüliti andurite paar ja telegraafipostid (terav silm leib pildilt 3 posti ja lisaks veel ühe isolaatorite rea). Seda kuusekest posti taga aga enam ei ole – murdus järjekordselt ära. See pole mul esimene Noch´i toodetud puukene, mille plastist jalg ära murdub ja seda kuuske olen juba korra tagasi liiminud. Enam ei liimi , sest seni pole mu maketil veel ühtegi korralikku kändu, saagu sellest siis esimene! Mis puutub telegraafiposti, siis see paistab nüüd eriti efektsena (seega tuli kuuse „mahavõtmine“ üldpildile hoopis kasuks).
Minu kogemus - HO, TT - DC analoog - makett - BTTB rööpad, Fleischmann-Profi rööpad - arvutiprogramm Anyrail (teedeplaani ja skeemide joonistamiseks).
Lisatud failid:
Järgnev(ad) kasutaja(d) tänas(id) sind: olevtoom

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Õnnematsi külaraudtee (HOe) 03.04.2024 20:16 #2616

  • admin
  • admin avatar Teema autor
  • Pole saidil
  • Administraator
  • Administraator
  • Postitusi: 623
  • Sind on tänatud: 57


Otsides Aliexpressist foore, leidsin sama firma toodetud tänavalaternate komplekti (10tk koos takistitega). Algselt mul sellist värki maketile panna plaanis ei olnud, aga et need olid väga sarnased sellistele, nagu Eestiski näha on, ostsin ära. Sobiva asukoha leidmine osutus päris kõvaks pähkliks, sest maketi plaadialune oli just kõige magusamate kohtade alt juhtmeid, releesid, kiirklemme jm tihedalt täis. Mõõtsin ülevalt ja mõõtsin alt ning näiteks jaama piirkonda oli 3 lambi jaoks 6 sobivat kohta (sobis siis nii maketi kujundusega, kui ka all asuva tehnilise värgiga). Lõplik valik tuli teha muidugi kujunduse järgi ja et laternapostide alumine osa sobis vaid puuritud aukudesse lükkamiseks, mõtlesingi käigupealt välja pildil näha olevad libapostid. Need on tavalised vatitikkude varred, mille raskeks jalaks on 4-kordse paksusega seibid ehk nõukaaegsed vannikardina siinide rullikud.



Postid on paigas, aga õigest efektist jääb natuke puudu. Evemodel katab kõik oma foorid ja laternad musta läikiva emailiga, mis on loomulikult puitpostide jaoks täiesti vale värv. Postid said siis pruunika tooni ja veidi halli pulbrit peale ning lambikuplite jaoks segasin mingi normaalse beežika tooni. Paraku selgus kurb tõde, et see kuplite värv sulandus kuidagi muu taristu värvidega kokku nii, et kuppel muutus peaaegu märkamatuks (nagu oleks Harri Potteri nähtamatuks tegeva keebi alla pandud).



Nüüd on kuppel (esiplaanil) toonitud tumedamaks 2009 aastal ostetud pulbervärviga (värvitooni nimeks on „Vietnami pinnas“). Lähedalt tehtud pildil võib tunduda värvi toon natuke liiga pealetükkiv, aga vaadates kaugusest, täiesti okey.

Tagaplaanil on ülesõidutuled, mille jaluste ümbrus on juba täidetud ja kruntvärvi all.



Pildike selle kohta, mis toimus valgustuspostide jaoks maketiplaadi all. Valgustite juhtmepaarides on punane ja must juhe ning esimene paar tuleb läbi plaadi aegrelee kohalt (veidi kõrgemalt). All on ruumi küllaga, aga teisel pool nihutamisruumi eriti ei olnud. Teise paari läbituleku koha leiame musta spiraaliga juhtmekanali kõrvalt ja siin on tõeline millimeetrite mäng (seekord mõlemal pool plaati).



Maketi aluse keskmine osa näeb siis välja nüüd selline ja teisel pool on jaamateed, perroon, jaamahooned, külapood, külatee ning palksaunaga majapidamine.

Kindlasti panite tähele, et piltide värviskala on muutunud ja kõike matva pruuni asemel on karge selgus – ainult roheline on nüüd natuke intensiivsem, kui tegelikult, aga sedagi saab reguleerida, sest maketi kohal laes on nüüd majapidamise kõige moodsam, puldiga reguleeritav LED-valgusti.
Minu kogemus - HO, TT - DC analoog - makett - BTTB rööpad, Fleischmann-Profi rööpad - arvutiprogramm Anyrail (teedeplaani ja skeemide joonistamiseks).
Lisatud failid:
Järgnev(ad) kasutaja(d) tänas(id) sind: olevtoom

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Õnnematsi külaraudtee (HOe) 04.04.2024 19:47 #2620

  • admin
  • admin avatar Teema autor
  • Pole saidil
  • Administraator
  • Administraator
  • Postitusi: 623
  • Sind on tänatud: 57


Maastiku parandamine algas sisselõigete täitmisest ja fooride juures tuli kasutada kahte erinevat materjali, mis pildil sarnase värvuse tõttu hästi eristatavad ei ole. Foori alus on muidugi „betoon“, mille tegin voolimissavist ja selle ümbrus, nagu ülejäänud sisselõiked maketil, täitsin 2009 aastal ostetud maastikupahtliga (tänapäeval sellist enam ei tehta).



Sama foor, mis eelmiselgi pildil, aga betoonist alus on selgelt äratuntav ning selle ümbrus on muru all. Foorimasti all on näha uus detail – musta värvi „juhtmekapp“. Nägin juhuslikult Youtubes videot ühest Tšehhi moodulmaketist, kus kasutati täpselt samu Evemodel´i toodetud foore. Ka nemad olid fooridele uue värvi peale kandnud ja lisanud sirmid, lisaks olid nad leidnud mooduse teise fooripea lisamiseks (2+2 ja 2+3) ning lisanud foorimasti jalutsisse musta värvi juhtmekapid. Nemad panid need kapid külge kindlasti enne fooride kinnitamist ja sellise lahenduse tegemine poleks olnud kuigi keeruline – mina pidin aga nüüd mõtlema välja mitme osalise konstruktsiooni juba paigale asetatud fooride jaoks.



Ülesõidutulede ümbrus on ka ilusasti muru all, aga pildilt vaatavad vastu üllatused, mida palja silmaga ei näe (ma mõtlen neid vohavaid murumättaid).



Pildil on IR-lüliti L1 andurite paar.



Pildil on IR-lüliti L2 andurite paar. Pukkidele asetatud relsid on väike vaheldus muidu varjavate põõsaste kasutamisele. Proovisin nende relsside peal ära ka Woodland Scenic´u toodetud rööpamarkeri ja erinevalt liiprimarkerist, mis oli täielik jama, olen sellest tootest vaimustuses. Seega tuleb rööbaste värvimine ikkagi kavasse võtta ja ilmselt marker-kaks veel juurde osta.



Pildil on IR-lüliti L3 andurite paar.
Minu kogemus - HO, TT - DC analoog - makett - BTTB rööpad, Fleischmann-Profi rööpad - arvutiprogramm Anyrail (teedeplaani ja skeemide joonistamiseks).
Lisatud failid:

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Õnnematsi külaraudtee (HOe) 06.04.2024 17:45 #2622

  • admin
  • admin avatar Teema autor
  • Pole saidil
  • Administraator
  • Administraator
  • Postitusi: 623
  • Sind on tänatud: 57


Kõik 16 vaati on oma koha leidnud ja see, mis pildil, asub Eesti inimeste jaoks kõige traditsioonilisemas kohas – katuse nurga all ning on täis kogutud vihmavett (tumeda vihmavee imitatsiooni pean veel peale värvima).



Vaate jagus mitmesse kohta - ka töökoja platsile ja kaubakuuri kõrvale, aga need jäävad kindlasti mõne tulevikus tehtud pildi peale. Siin, tankimisaparaadi kõrval asub ainuke vaat, mida ma pintsli abil ära ei vanandanud. Arvan, et aja jooksul tulevad kõrvale ka punase varrega kirka ja labidas ning vahtkustuti. Kustutusliivaga täidetud vaat võiks olla muidugi kaaneta (ilmselt panengi liivakuhja peale).



Taarakastid külapoe tagumise ukse juures. See on hea, et mõned kastid ukse ära varjavad, muidu tekkiks väga kehv võrdlusmoment – 5 pealekuti asetatud kasti on võrdne ukse kõrgusega! Hea küsimus – kui kõrge on uks ja kui kõrge on üks kast (kas nii maja kui kastide tootja Faller ise oskaks sellele vastata)?



Üks hea ost Aliexpressist – 2 näpupuuride komplekti. Loomulikult odav lõbu, sest ühe komplekti hind jääb 2-4 euro vahele. Kinnises pakis on 10 puuri suuruses 0,1 – 1,0mm ja avatud asendis on 10 puuri mõõtudega 1,1-2,0mm. Võin veel lisada, et puurid saabusid täpselt õigel ajal – vahetult enne fooride ümbertegemise algust ja läksid siis kohe ka kasutusse.



Lõpuks ometi õnnestus mul Lippest osta juurde Kato puldi originaalosi – töövoolu jaotuskarbi ja töövoolu juhtme, mida ainult eelnimetatud karbile ühendada saabki. Tahtsin osta ka valge otsikuga rööpavoolu juhet, aga neid ikka veel ei olnud. Kui pakendi lahti võtsin, selgus et töövoolu ja rööpavoolu otsikud on identsed ja ainuke erinevus ongi vaid värvis! Kui järgmine kord Lippesse lähen ja neid juhtmeid veel on, ostan ühe juurde, valge värv on juba kodus olemas!

Töövoolu jaotuskarbil ja ka kõigil töövooluga töötavatel lülititel on klemmid mõlemal küljel. Ühel pool on need, mis lähevad pesasse, ja teisel pool pesaga klemmid. Seega saab sellisel trukkimise meetodil luua pika lülitite ahela. Selle lõppu saab lisada ka Kato originaalse analoograudtee soundi-masina, kus auru- ja mootoriga masinate hääled muutuvad sõltuvalt regulaatoriga peale keeratud voolu hulgast. Tundub huvitav asi olema aga Euroopas seda seni müügil pole näinud.



Rullikutega kontrollstend 9mm rööpavahega veeremile – Euroopas selliseid keegi ei tooda ega müü (pole vähemalt seni silma hakanud). Aliexpressis on analoogse kuju ja ehitusega stende aga palju – musta plastiga on HO-mõõtkavale ja valge plastiga N-mõõtkavale. Mõlemaid sorte on erinevate hindadega ja neil ongi imeväikesed erinevused, mida palja silmaga ei erista (mul on juba kogemus olemas).

Komplekti kätte saamine õnnestus alles teisel katsel. Esimene pakiteade tuli Omnivalt 9-ndal veebruaril ja läksin ka kohe järele. Tegin kapiukse lahti, võtsin paki välja, aga pakki enam lahti ei teinud, sest see oligi juba otsast lahti ja välja võtta polnud midagi! Pakendiks oli papist toru, mille otsad olid kinni teibitud 1-2 kihi teibiga ja nii arvangi, et pakend lendas tühjaks juba Hiina riigis. Et Omniva kontor oli sealsamas kõrval, astusin sisse, näitasin ette ja kirjutasin avalduse. See juhtus reedese päeva õhtul ja juba esmaspäeva hommikul võttis Omniva ühendust ning tunnistas oma viga, et võttis vastu katkise pakendi ja suunas pakiautomaati. Ühel postkontori töötajal tundus olevat sellise asjaga kogemusi ja ta soovitas teha mõned pildid katkisest pakendist ja saata siis Aliexpressile. Just nii ma tegingi ja juba järgmisel päeval tuli teade, et tehing on tühistatud ning mõned päevad hiljem laekus ka raha kontole tagasi. Nüüd tegin uue ostu – sama asi, aga paar eurot kallim ja mingi 3 eurot lisandus saatekulu juurde kah, aga nüüd asi käes ilma igasuguste probleemideta (torupakend oli sama, mis eelmisel korral, aga teibiga seekord kokku ei hoitud)!



Kui Lippest osta, siis ikka maksimaalse kasuga. Seekord tuli vajadus mõlemast muuseumist, mille maketiga tegelen (vaja oli erinevaid puhastuspatju). Nipet-näpet leidsin ka endale, aga maagilist 100 eurot kokku ikkagi ei saanud. Mõned asjad olengi jätnud niimoodi ootele, et kui on vaja summa kokku saada, siis ostan ära. Soodushinnaga Revelli algajate komplekti pakuti lausa avalehel aga kui Revelli enda valikute juurde jõudsin, selgus, et soodushinnaga on ka 2023 aastal tootmisele võetud Basic-Set, kus juures maksin tervelt 5 eurot rohkem, kui algaja komplekti eest oleks küsitud!
Minu kogemus - HO, TT - DC analoog - makett - BTTB rööpad, Fleischmann-Profi rööpad - arvutiprogramm Anyrail (teedeplaani ja skeemide joonistamiseks).
Lisatud failid:

Palun Sisene või Loo konto vestlusega liitumiseks.

Lehe loomiseks kulus: 0.494 sekundit
Kasutatav tarkvara Kunena Foorum