Pikema tööajaga sõidu tegin seekord 13-ndal aprillil ja alustasin selle õnnetu auruveduri tendri kõpitsemisega. Üks probleem oli rataste meeletult suur lõtk ehk liikumine kahe ääre vahel. Valikus oli mitu lahendust ja lõpuks valisin selle kõige lihtsama – täitsin telgede otste juures asuvad augud 2-komponentse Moment massiga. Loodan, et sellest piisas (negatiivsest tagasisidet pole seni saanud).
Operatsioon nr 2 oli raskuse lisamine. Kõigepealt tuli see kate kuidagi maha saada ja erinevalt tavalistest veduritest, mingeid kruve ega klõpse seal ei olnud. Kate oli peale lihtsalt peale liimitud. Minu õnneks olid selle töö teinud hiinlased, st et liimi oli imeväheke ja sedagi otste peal. Nagu näete, siis mingi plaadi moodi raskus oli tendris juba tegijate poolt olemas aga ilmselgelt oli seda liiga vähe. Paar tilka kuuma liimi ja raskused olid korralikult kinni.
Selle pildi juurde kuulub 2 erinevat jututeemat. Alustan auruveduriga reisirongist, mis eespool paistab. Ka reisivagunid olid ajutiselt maha võetud, sest telgede müra oli tugev. Seekord olid luuprillid kaasas ja … võisin kergendatult ohata – teljeotste pesad olid siiski ilusad ja ümarad ning teljeotste õlitamisest piisas täiesti.
Teine teema on siis piirdeaiad ja neid sai pandud ikka üksjagu. Kõige olulisem on muidugi see, et perroonil olevad rongireisijad on nüüd laste ja jalgpalli eest kindlalt võrkaiaga kaitstud.
Kirikumäele sai pandud 3 erinevat piirdeaeda. Kõige rohkem on võrkaeda ja sobiva otsimine oli tegevus mitmeks õhtuks. Kui standardrida; Faller-Auhagen-Noch-Busch sai tulemusteta läbi kammitud, laiendasin ringi ja nii ma Kibri võrkaia üles leidsingi. Suurepärane toode ja pea 18 euro eest oli seda pakis 2,8 meetrit. Tõsi, ühe- ja kahe poolega väravaid oli väga palju ja need põhiliselt üle jäidki.
See valge on Falleri lippaed ja sobib siia, nagu valatud. Küsimusi võib tekitada vaid see tagumine ots teekäänaku juures (tee keerab, aga aed läheb otse). Alustasin selle aia paigaldamist autoväravate poolsest nurgast ja juhuse tahtel sobisid detailid otse panduna millimeetri täpsusega. Kui nüüd ühel päeval mingi ports põõsaid maketile juurde tuleb, siis saab see võrkaiapoolne nurk ka midagi.
Koolimaja ette sai pandud Falleri raudaed (väga hea soliidse väljanägemisega värk). Siin polnud kõvera piirdeaia paigaldamisest pääsu,sest muidu oleks pidanud aia juba koolimaja vasaku nurga juures ära lõpetama.
Lähivaade koolimaja raud- ja võrkaiale.
Sellel pildil on koos kiviaiaga kokku juba 4 erinevat piirdeaeda, aga jututeemaks tuleb hoopis HO-mõõtkavas automudelid. Seni oli maketil ainuke õige üks punane traktor ja teedel-platsidel olid mõned üllatusmunadest jt allikatest pärit masinad. Nüüd siis jõudsid kohale ka 5 õiget; 2 kaubikut (Mercedes-Benz Sprinter „DHL“ ja Fiat Ducato), minibuss Volkswagen Crafter ja 2 sõiduautot (C-klassi Mercedes-Benz ja Volkswagen Tiguan). Kahjuks juhtus nii, et autod pandi maketile peale fotosessiooni lõppemist ja näha saab neid siis mõne järgmise korra pildi pealt.
Kena vaade võrkaiale koolimaja taga juhatab sisse veel 2 teemat. Kõigepealt tuleb juttu nähtamatust sodist, sest see oli tegelikult esimene asi, millega tuli mul seekord Valga maketi juures tegelema hakata. Niisiis kurtsid daamid, et alumisel ringil sõitnud Bo-Bo mootorvedur jääb alati ühe ja sama koha peal seisma, nemad on küll iga nädal korralikult kummiga puhastanud, aga kasu sellest ei ole. Tõepoolest, nii oligi, vedur jäi seisma ja tuled vaevu-vaevu hõõgusid. Kogenud mudelimees saab juba aru, et vedur ei saa vajalikul hulgal voolu kätte. Seda mustust ma silmaga ei näinud ja sõrmega üle tõmmates kai ei tundnud, küll aga tundis selle kadumise ära vedur pärast seda, kui olin probleemse koha rööpaniidid nõelviiliga korra üle käinud (sõitis rõõmsalt ja täie hooga). Hiljem leidsin sellised kohti, mis juba häirisid sõitmist, mitu ja ravi oli alati ühesugune. Tegingi siis muuseumi daamidele selgeks, et nähtamatu sodi on ka olemas ja selle äratundmine, on tänu vedurituledele, päris kerge. See sodi ise on muidugi imepeenikesed liiminiidid (kuumliimi kasutati üksjagu), mis võivad peale mitmekümnekordset üle sõitmist moodustada rööpale isolatsioonikihi.
Eelmises lõigus mainisin mootorvedurit ja märtsis panin selle sõitma koos 2 lahtise vaguniga. Umbes nädala pärast jäeti sõitma siiski vedur üksi, sest vagunid tulid teise S-kurvi lõpus pidevalt maha. Midagi on lahti nende vagunite siduri mehhanismidega – jäävad käega katsudes kinni ehk siis ühte asendisse. Praegu on need vagunid mul kodus laua peal oma remondipäeva ootamas. Vea leidmiseks pean kõigepealt pöördvankrid alt ära võtma ja siis on juba näha, kuidas edasi toimida.