Tingvagun
Tingvagun on kokkuleppeline pikkusühik, mis on aluseks rongide koostamisel (jaamateede standardpikkused). Vagunite tegelikku pikkust väljendatakse suhtarvuga tingvaguni suhtes. Tingvaguni mõõdud on aja jooksul muutunud (vastavalt uuema veeremi tulekuga raudteedele).
Tingvagun ja suhtarvud 50-ndatel aastatel.
Tingvagun (2-teljeline kaubavagun) 1,0 (8m)
4-teljeline täismetall reisivagun 3,0 (24m)
4-teljelised teised reisivagunid 2,5 (20m)
2- ja 3-teljelised reisivagunid 2,0 (16m)
4-teljelised kinnised vagunid 1,9
4-teljelised poolvagunid ja platvormid 1,8
4-teljelised tsisternid 1,5
2-teljelised platvormid ja isotermilised vagunid 1,3
Muud 2-teljelised vagunid 1,0
4- ja enamteljelised vedurid (tendrita) 2,0
Vähem, kui 4-teljelised vedurid (tendrita) 1,0
3- ja 4-teljelised tendrid 1,0
6-teljelised tendrid 1,5
Tingvagun ja jaamateede standardid täna.
Tingvaguni pikkuseks on 14 000 mm (14 meetrit).
Kaubarongi standardpikkuseks on 57 tingvagunit ehk 798 meetrit.
Jaamateede standardpikkused on:
850 m Eestis ja Venemaal
1050 m Eestis ja Venemaal
1250 m Eestis ja Venemaal
1550 m Venemaal
Koidula piirijaama pikimad teed on 1549, 1545 ja 1527 meetrit. Narva jaama pikim tee on 1848 meetrit (sel juhul on rongi poolt hõivatud ka üks pöörang). Venemaa ja Ameerika magistraalteedel liiguvad kuni 2 km pikkused kaubarongid.
Tingvagunid mudelraudteel.
Eks me nii plaane tehes ju arvestamegi – laadimisteele 3 kaubavagunit, perrooni äärde 4 pikka (4-teljelist) reisivagunit ja tupikteele 3 lühikest (2-teljelist) reisivagunit. Seega valime kõige lihtsama tee ja kehtestame ise endale mitu erinevat tingvagunit, millega siis arvestada.
Euroopa jaoks endised.
Aastatel 1956-1968 toodeti Saksa DV-s ka mõõtkava S (1:64). Midagi toodi ka N-Liitu, nii et selle mõõtkava pööranguid olen kunagi ka ise käes hoidnud.
Wesa-Bahn üritas Schweiss-TT nime all uut mõõtkava populaarseks muuta. Muutis küll mitu korda parameetreid, aga sellele õigele pihta ei saanud, hoopis Rokal tõi välja mõõtkava, mis on tänaseks tuntud kui klassikaline TT (1:120, 12mm). Wesa-Bahn katsetused olid siis järgmised:
1:110, 12mm (1945-1950), 1:100, 13mm (1950-1958), 1:100, 12mm (1958-1966).
3-rööpaline O-mõõtkavas vahelduvvoolu raudtee. Teateid tootmise kohta Euroopas mul pole rohkem, kui et selliseid toodeti N-Liidus 1951-1969 ja üks komplektidest on ka Tartu Mänguasjamuuseumi vitriinis. Küll on need raudteed siiani populaarsed ingliskeelses maailmas (Lionel ja MTH Ameerikas ning Hornby Duplo-sari Inglismaal).